Kunnskapstørst

Å skulle erstatte en gründer i sjefsstolen er aldri lett. Mange sikter høyt når det gjelder etterfølgerens egenskaper. Han som DIPS har valgt, kan faktisk fly!

Lanserer DIPS Front

I dag, 1. april, får DIPS 30 nye ansatte med spisskompetanse på kommunesektoren. Det nye forretningsområdet heter DIPS Front, og er et av flere grep DIPS gjør for å utvikle løsninger som støtter visjonen «Én innbygger – én journal.»

Leder

Velkommen til vårt andre digitale nummer av d:mag med mange spennende artikler fra e-helsevirksomheten i Norge.

Gjør klart for nasjonal dokumentdeling

Direktoratet for e-helse har satt seg som mål å gjøre journaldokumenter fra hele helsesektoren tilgjengelig for både helsepersonell og innbyggere. Første pilot kjøres via Kjernejournal i 2019.

Forenkler henvisning til radiologi

Ved Melbu legekontor tar de med begeistring i bruk mer teknologi for å gi bedre service til pasientene. Som DIPS Interactor for radiologi.

Først ut med elektronisk tvangsprotokoll

Diakonhjemmet Sykehus er først ut med å ta i bruk den nye vedtaksmodulen i DIPS Arena.

“En driver av utviklinga”

Tor Arne Viksjø overlater direktørstolen i DIPS til Kolbjørn Haarr ved nyttår, og DIPS vil få fortsette å nyte godt av Viksjøs kompetanse i hans nye rolle som strategisk rådgiver for selskapet.

En smidigere mastodont

Den nye teknologidirektøren i Helse Sør-Øst ser betydelig mer smidig ut enn mastodonten han skal modernisere med digitale verktøy. Men Rune Simensens ambisjon er veldig tydelig: Flere kjappe løsninger raskere ut til folket – med DIPS i ryggen.

Satser på snarveien

Helse Sør-Øst vil gjøre det mulig for eget helsepersonell å lese journaldokumenter fra alle helseforetakene i regionen når de har tjenstlig behov, ved hjelp av en løsning for å dele informasjon.

Stø kurs i ukjent terreng

Kjersti Sletteng, prosjektleder for verdens første innføring av DIPS Arena, fant tidlig ut at jobben kunne sammenliknes med å ta seg fram i ukjent terreng i veldig tett tåke. Her er historien om hvordan Diakonhjemmet nådde fra start til mål på knappe seks måneder.

– Får ikke mer tid til pasienten

Verken pasienter eller helsepersonell opplever at innføring av digitale tjenester og verktøy frigjør mer tid til personlige møter mellom pasient og behandler.

Pasientombud: – Det går fremover

– Muligheten for innsyn er fortsatt for lite kjent i befolkningen, men denne undersøkelsen, og våre brukererfaringer, viser at det går riktig vei, sier pasient- og brukerombud Lisa Refsnes i Sogn og Fjordane.

Liten kunnskap om kjernejournalen

Bare 1 av 4 i befolkningen vet forskjellen på kjernejournal og pasientjournal. Men en av dem som har forsket mest på kjernejournal her til lands, er faktisk positivt overrasket over dette resultatet.

Omfavner innlogging i egen journal

Seks av 10 nordmenn vet fortsatt ikke om de har tilgang til sin elektroniske pasientjournal (EPJ). Men blant de som har lest journalen sin, er tilfredsheten høy.

Milepælen er nådd

Det er 1,3 milliarder kroner og sju år siden DIPS begynte å utvikle DIPS Arena. Milepælen som ble nådd i januar i år er den største for det norske selskapet noensinne, og i EPJ-verdenen tåler hendelsen sammenlikning med lanseringen av smarttelefonen.

– Bedre tilgang gir økt modenhet

– Resultatene fra Norsk e-helsebarometer er spennende og hyggelige – men etterlater også noen interessante spørsmål, sier direktør Christine Bergland i Direktoratet for e-helse.

Styrket tillit til e-helse: Pasientene modnes digitalt

Økt digital modenhet blant befolkningen, styrket tillit til helsevesen og behandlere, og økt kjennskap og bruk av digitale helsetjenester. Norsk e-helsebarometer 2018 er hyggelig lesning for alle som jobber med e-helse.

Pasientenes hovedbekymring: Sensitiv informasjon på avveie

Nordmenn er mer bekymret for at sensitiv pasientinformasjon skal tilflyte uvedkommende, enn de er for feil behandling på sykehuset.

DIPS med nye muskler

DIPS har fått den ultimate bekreftelsen på hvor attraktivt både selskapet og e-helse er. Investorselskapet AWC sitt inntog i selskapet gir DIPS mulighet til virkelig å kunne ta posisjon, både nasjonalt og internasjonalt.

Skal berge bærekraften

En aldrende befolkning med stadig økende behov for helsetjenester, en vekst i oljepengebruken som ikke kan fortsette, kombinert med altfor få hender i helsetjenesten. Dette er diagnosene Norge har fått, hvor e-helse og digitalisering er foreskrevet medisin. e-helsesjef Lars Bjørgan Schrøder vil minne om bivirkningen: Risiko.

DIPS inne i veikartet

Direktoratet for e-helse skisserer i sitt nyeste veikart tre parallelle tiltak som samlet skal lede til målet «Én innbygger – én journal». Ved siden av Helseplattformen, som skal forene hele helsetjenesten i Helse Midt i ett system, skal de tre øvrige helseregionene sørge for en felles vei videre med DIPS og DIPS Arena.

Fremtiden møtte fremtiden

Helse Nord har latt morgendagens helsesekretærer teste morgendagens elektroniske pasientjournal. De ble rett og slett begeistret.

Leder

Velkommen til det første digitale nummeret av d:mag med mange spennende artikler fra flere deler av e-helsevirksomheten i Norge.

Stor interesse for kliniker-app

DIPS + Telenor = sant, og partnerskapet bærer allerede frukter i form av en app. Mange sykehus har meldt seg og vil teste kliniker-appen som lanseres til høsten. Tidligere kirurg, Naeem Zahid, er blant de som har ventet lenge på denne milepælen.

Utstillingsvinduet

Innen mai 2019 vil Diakonhjemmet ha tatt i bruk DIPS Arena som pasientjournal over hele sykehuset. Både DIPS og sykehusdirektør Anders Mohn Frafjord håper å gjøre Diakonhjemmet Sykehus til et utstillingsvindu for fremtidens EPJ-løsning.

På vei ut på arenaen

Mens kundene gjør seg stadig bedre kjent med DIPS Arena, så legger DIPS til rette for tett og åpen dialog, prioriterer endringsønsker og jobber for at Arena skal innta arenaen så smidig som mulig. Annette Hole Sjøborg koordinerer det hele.

dips.no

Vil du holde deg oppdatert på e-helse?

  • Eksklusive nyheter
  • Motta siste nytt fra DIPS
  • Meld deg på i dag